شادمانه پیر شوید

شادمانه پیر شوید - تصویر 1

او سیمایی را دید که دنبال گوشه خلوتی می‌گشت تا همه را فراموش کند و همه نیز او را. سیما همان روز از خودش خسته شد و تصمیم گرفت تغییر کند. او به خودش گفت اگر 12 ماه از عمر من باقی مانده باشد و هر ماه بتوانم یک تغییر در خود ایجاد کنم و شیوه زندگی‌ام را کمی تغییر دهم، سال دیگر این موقع وقتی به آینه نگاه می‌کنم، زن دوست‌داشتنی‌تری را خواهم دید.برای این کار از ساده‌ترین‌ها شروع کرد. به عنوان اولین اقدام، تمام لباس‌های نیمدار و به درد نخوری را که از دهه‌های قبل زندگی‌اش انبار کرده بود و هرگز آنها را نمی‌پوشید، دور ریخت یا بخشید.

بعد سراغ یک آرایشگاه رفت و ظاهر خود را تغییر داد؛ موهایش را کوتاه و مرتب کرد و چهره‌اش را صفا داد و در همان مراحل اول وقتی دوباره جلوی آینه ایستاد، از خودش خشنودتر بود.

سیما آنقدر از این تغییر خوشحال شد که تصمیم گرفت نزد خواهرش برود. این تغییر کوچک یک تغییر روحیه خوب و یک دید و بازدید و ارتباط مفید نیز برای او به ارمغان آورد.

وقتی نزد خواهرش رفت، متوجه شد او نیز خیلی خسته و کم‌حوصله است و پیشنهاد کرد باهم به پابوس امام رضا بروند. تغییر کوچک ماه آینده نیز مشخص شده و همه اینها در یک روز با یک تغییر کوچک پدید آمده بود.

سیما این تغییرات را به فال نیک گرفت و برای عصر یک کیک کوچک درست کرد تا مثل قدیم‌ها که با بچه‌هایش دور هم عصرانه می‌خوردند با خودش تنها بنشیند و آغاز خوشحالی‌اش را جشن بگیرد.او هر ماه به یک تغییر متعهد ماند، ولی هر تغییر چنان تغییرات جدیدی را در زندگی‌اش رقم می‌زد که به‌جرات می‌توان گفت تغییرات زندگی سیما خیلی زود به هر روز یک تغییر و بیشتر ارتقا پیدا کرد و اگر شما هم بعد از یک سال سیما را می‌دیدید، او را نمی‌شناختید.

سیما، زنی که یک سال قبل از خودش خسته شده بود، امروز عاشق خودش و زندگی پربارش است. او حالا در هفتمین دهه از زندگی‌اش ورزش می‌‌کند، نقاشی را که یک عمر دلش می‌خواست یاد بگیرد آموخت، وزن کم کرد و برنامه منظمی برای سفر داشت. در فرهنگسرای محل، بافتنی را که بخوبی بلد بود، به جوانان علاقه‌مند آموزش می‌داد و خیلی کارهای دیگر نیز انجام می‌داد که سبب شد دوستان زیادی پیدا کند. مثلا دو سه نفر از شاگردان فرهنگسرا همیشه به او سر می‌زدند.

شما هم می‌توانید مثل سیما همیشه از نو آغاز کنید و این همه اوقات فراغتی را که دارید، صرف آرزوهایی که هرگز به آنها نپرداخته‌اید، کنید.

الفبای شاد زیستن

شاد زیستن کار سختی نیست، کافی است از خود و زندگی‌تان راضی باشید و برای رسیدن به این مقصود باید از هر فرصتی برای یادگیری مطلب تازه استفاده کنید.

- روابط اجتماعی خود را گسترده کنید.

- به خود و توانایی‌هایتان تکیه کرده و وابستگی‌تان را کم کنید، اما کمک گرفتن ضروری از دیگران را فراموش نکنید.

- سعی کنید انتظاراتتان از دیگران منطقی و معقول باشد و از نق زدن و زیاد ایراد گرفتن پرهیز کنید.

- سفر کنید و نعمت‌های خدا را حس کنید و از زندگی لذت ببرید.

- تا زمانی که می‌توانید و به سلامت‌‌تان لطمه نمی‌خورد، پرتلاش و باانگیزه باشید و با امید زندگی کنید و در فعالیت‌های داوطلبانه مشارکت داشته باشید.

-لبخند، خوشرویی و ورزش را فراموش نکنید. این کار اعتماد به نفس را بالا می‌برد، نشاط و سرزندگی را به دنبال دارد و مقاومت شما در قبال بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

- ابهت و فاصله گرفتن را کنار بگذارید و به همه عزیزانتان محبت کنید.

- به بهداشت فردی خود توجه کنید و معاینات کامل دوره‌ای را فراموش نکنید. آرامش و سلامت از نعماتی است که باید آن را حفظ کنید.

- تغییرات دوران سالمندی را با مثبت‌اندیشی قابل تحمل‌تر کنید.

- همیشه به خدا توکل کنید و بدانید در اوج تنهایی و در سخت‌ترین لحظات اوست که با مهربانی به شما نگاه می‌کند و همه چیز را بخوبی پیش می‌برد.

شادمانی و طول عمر

تحقیقی که در طول 23 سال در دانشگاه ییل ومیامی شهر اوهایو انجام شد، نتایج بسیار جالبی داشت. این تحقیق نشان داد افراد بالای 50 سال که به افزایش سن خود با دید مثبت نگاه می‌کنند و آن را یک تجربه شیرین می‌دانند، به طور متوسط 7/5 سال بیشتر از افرادی که چنین طرز فکری ندارند، زندگی می‌کنند.

بنابراین اگر می‌خواهید طول عمر بیشتری داشته باشید، نخست از طرز فکرتان شروع کنید. درست اندیشیدن در زندگی، علاوه بر این‌که ممکن است برای شما دستاوردهای بسیار مطلوبی داشته باشد، در افزایش طول عمر شما نیز موثر است.

نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهدانسان‌هایی که در زندگی رفتار متعادل و آرامی دارند، احتمال مرگ ناگهانی خود را تا 50 درصد، در مقایسه با افرادی که در برابر مسائل زندگی جبهه می‌گیرند و با پستی ‌و بلندی‌های آن کنار نمی‌آیند، کاهش می‌دهند.

دانشمندان احتمال می‌دهند شیوه زندگی سالم، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و قدرت مبارزه بدن را برای مبارزه با بیماری‌ها و شرایط دشوار زندگی افزایش دهد.

به رنگ زندگی

سال‌هاست که دانشمندان به ارتباط بین رنگ‌های مختلف و عواطف و احساسات انسان پی برده‌اند و سالمندان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و قادر خواهند بود از طیف‌های نوری مختلف برای شاد کردن هرچه بیشتر روحیه خود استفاده کنند. نارنجی ترکیبی از انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد است. رنگ نارنجی در فکر و ذهن افراد سالمند احساس خوشایندی ایجاد می‌کند و نمادی از نور خورشید محسوب می‌شود.

رنگ نارنجی رنگ گرمی است و گرمای زندگی را به انسان هدیه می‌کند. این طیف نوری، اکسیژن زیادی در مغز فراهم می‌کند و فعالیت مغز را افزایش می‌دهد، بنابراین چنانچه سالمندان هنگام انتخاب چیدمان خانه خود از پرده، مبلمان، فرش یا طراحی‌های نارنجی‌‌رنگ بیشتری بهره ببرند، مطمئنا در روح‌بخشی به زندگی‌شان موثر خواهد بود.

با وجود اثرات آرام‌بخش و شادی‌آور، رنگ نارنجی تاثیر زیادی بر اشتها داشته و تمایل سالمندان را به مصرف انواع مواد غذایی افزایش می‌دهد. نارنجی، سمبل پایداری و قدرت است و میزان دقت و تمرکز را افزایش می‌دهد. برای شادی‌بخشی بیشتر از طریق این رنگ گرم باید از انواع روشن آن بیشتر استفاده شود. چنانچه سالمندان از تمرکز ناکافی رنج می‌برند، توصیه می‌شود از رنگ نارنجی در پیرامون خود بیشتر استفاده کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سالمندان باید بیاموزند که چگونه منفی‌نگری را از خود دور کنند؛ چراکه هرچه افراد شادتر باشند، عمر طولانی‌تری دارند.

شاد باش و شاد زی

جمعیت سالمندان جهان یعنی افراد بالای 65 سال تا سال 2050 نزدیک به سه برابر می‌شود و این بیشتر به علت تاثیر شادی در زندگی آنهاست. سالمندان کنترل بیشتری روی عواطف و احساسات خود دارند. آنها می‌آموزند که چگونه در موفقیت‌های استرس‌زا، استرس و ناراحتی‌های خود را کنترل کرده و افکار منفی را از خود دور کنند.

یک تحقیق دیگر هم که بتازگی انجام شده، نشان می‌دهد ثبات عاطفی حتی در طول دهه هفتم زندگی همچنان به تکامل خود ادامه می‌دهد. این پژوهش می‌گوید سالمندان شادمانی را بهتر و ترس را کمتر درک می‌کنند. دانشمندان می‌گویند این تائیدی بر عقیده رایج میان مردم است که پیری، انسان را پخته و نرم می‌سازد.

منبع : چهار دیواری

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه